Do odrzucenia spadku konieczne jest złożenie właściwego oświadczenia przed notariuszem lub w sądzie rejonowym (sądem właściwym jest sąd rejonowy odpowiedni dla miejsca zamieszkania osoby odrzucającej spadek). Zasadą jest, że takie oświadczenie jest nieodwołalne. Jedyną sytuacją pozwalającą na wycofanie się ze złożonego oświadczenia, jest fakt, że zostało złożone pod wpływem błędu lub groźby. Z kolei odrzucenie spadku u notariusza dla zachowania ważności wymaga formy aktu notarialnego. Podczas prowadzonego postępowania spadkowego niezbędny jest udział wszystkich spadkobierców jednakowo ustawowych, jak i testamentowych.

W sytuacji, gdy spadkobierca odrzucił spadek jego obecność nie jest konieczna, lecz obecni powinni być jego zstępni. Przed wydaniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz jest zobowiązany do spisania protokołu dziedziczenia przy udziale wszystkich osób zaliczanych do kręgu spadkobierców ustawowych i testamentowych oraz osób, którym spadkodawca przygotował zapisy windykacyjne. Protokół sporządzany przez notariusza stanowi substytut protokołu rozprawy.

W ramach protokołu dziedziczenia umieszcza się takie informacje, jak:

  • zgodną dyspozycję poświadczenia dziedziczenia przez osoby, które biorą udział w spisywaniu protokołu w spisywaniu protokołu;
  • deklarację o istnieniu lub nieistnieniu osób wyłączających już znanych spadkobierców od dziedziczenia lub dziedziczenia wraz z nimi;
  • oznajmienie o znanych testamentach spadkodawcy lub jego braku;
  • oświadczenie, że wcześniej nie zostało wydane postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku ani nie toczy się postępowanie w tej sprawie lub nie został sporządzony akt poświadczenia dziedziczenia;
  • deklaracja czy w skład spadku wchodzą prawa rzeczowe lub nieruchomość położona za granicą;
  • deklaracja czy w skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne;
  • oświadczenia dotyczące składanych deklaracji o przyjęciu lub odrzuceniu spadku czy zawartych umów zrzeczenia się dziedziczenia;
  • wzmiankę o informacji udzielonej przez notariusza o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Explore More

Jakie są korzyści dla pracowników wynikające z doceniania ich pracy?

atmosfera w pracy

Jako menedżer lub właściciel firmy, z pewnością zastanawiałeś się, jakie są sposoby na zwiększenie efektywności pracy Twojego zespołu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest docenianie pracy pracowników. W tym artykule omówię,

Jak wyjść z długów i odzyskać kontrolę nad swoimi finansami?

Dług

Według danych Biura Informacji Kredytowej i BIG InfoMonitor, ponad 2,5 miliona Polaków ma problem ze spłatą długów. Zaciąganie kredytów i pożyczek, brak odpowiedzialnego zarządzania budżetem, a także nieodpowiedzialne korzystanie z

Dlaczego edukacja finansowa jest kluczem do trwałego dobrobytu?

Edukacja finansowa

Edukacja finansowa odgrywa kluczową rolę w osiąganiu trwałego dobrobytu. W życiu jednostki, umiejętności finansowe są niezbędne do podejmowania świadomych decyzji finansowych, zarządzania budżetem domowym, oszczędzania i inwestowania. W Polsce, edukacja